dajana1

‘Napunjenu čašu treba isprazniti da bi se opet mogla napuniti’

Start nove sezone neće biti za pamćenje. Što se Lige prvaka tiče, tu stvari stoje odlično. Dvije utakmice, dvije pobjede pa se s maksimalnim bodovnim učinkom dočekuje Szolnok koji gostuje u Gradu sljedeću srijedu. S druge strane, nakon četiri odigrana kola Regionalne lige, Jugaši su tek na četvrtom mjestu s mršavih sedam bodova. Takav ulazak u ligu Jugaši su imali samo u sezoni 2011/12 kada su upisali pobjede nad POŠK-om i Primorjem, remi protiv Jadrana HN te poraz u Gružu protiv Pro Recca.

O stanju u momčadi razgovarali smo s doc.dr.sc. Dajanom Karaulom nositeljicom predmeta Metodika poučavanja plivanja na Kineziološkom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu, zaduženom za tjelesnu pripremu, koja je proteklih sezona svoju zadaću fantastično odrađivala obzirom da su momčadi u ključnim periodima u posljednje tri sezone bile u najboljoj formi.

Je li očekivan ovakav ulazak u sezonu s aspekta kondicijske pripremljenosti igrača te koji je ključ za postizanje boljih rezultata?
‘U prvom redu, bitno je odrediti što nas zapravo zanima? Naravno da svakoga zanima pobjeda i supremacija u svakom dijelu sezone i svaki bod je od velike važnosti. U drugom redu, od iznimne važnosti je prepoznati što nam je u kojem trenutku važnije i koji su nam ciljevi tijekom cijele sezone a ne samo u određenom trenutku? Od velike ja važnosti točno definirati ciljeve i na temelju toga minuciozno raditi na planiranju i programiranju te izgrađivanju sportske forme kada je to najpotrebnije. Trenutno se nalazimo u 11. tjednu trenažnog procesa, dok igrači koji su imali obaveze prema reprezentaciji su tek u 9. mikrociklusu. Uvijek postoje remeteći faktori transformacijskih procesa na koje ne možete utjecati pa se s nekim igračima radi na heterokronosti i na obnavljanju energetskih rezervi s njihovom privremenom superkompenzacijom. Ili kako bi se metaforički reklo: napunjenu čašu treba isprazniti da bi se opet mogla napuniti 😊. U ova dva mjeseca se radilo isključivo na kardio-respiratornom treningu te smo ovaj mikrociklus krenuli sa specifičnim neuro-muskularnim treninzima (povećavanje brzine, snage i količine kontrakcije i relaksacije mišića i skraćeno vrijeme reakcije…). Igrači tek sada ulaze u sportsku formu koju treba tempirati da bude optimalna u trenutku kad smo to odredili i takva održiva sve do ostvarivanja prvog cilja. Ono što je važno razlikovati u treningu je treniranost i sportska forma. Sportska forma = treba biti najspremniji u vrijeme najvažnijih utakmica te ima fazni karakter: od faze ulaska, fazu održavanja i faze privremenog gubitka sportske forme. Ključ za postizanje bolje kondicijske pripremljenosti i boljih rezultat stoji u izrečenom te u poštivanju određenih načela u treningu, viziji, sinergiji i naravno ono što svi zaboravljaju a to je i o GLEDATELJIMA, navijačko okruženje. Navijači svojim ritualiziranim ponašanjem izražavaju koheziju s igračima i klubom i pružaju podršku kako bi se ostvario još bolji rezultat i došlo do još boljeg izražaja sportske forme.’

Kada se može očekivati vidljiv pomak u formi momčadi?
‘Iz gore navedenih rečenica može se zaključiti da će forma biti vidljiva kad je to najpotrebnije tj. prilikom ostvarivanja postavljenih ciljeva (imamo ih 5). Strpljen spašen.’

Kako vidite napredak u trenažnom procesu Sandra Sukna?
‘Mogu reći da kondicijska priprema Sandra trenutno ima adaptivnu zadaću gdje mu se organizam pa i sam um priprema da vrati određenu razinu treniranosti. Osim njegovog talenta, svakako bih istaknula i pohvalila sustavan rad njegovih trenera na začetku karijere (govorim o kondicijskom /plivačkom dijelu) što ujedno olakšava njegovom povratku u postizanju sportske forme. Opet ja s metaforama: kad trenirate takvog sportaša kao što je Sandro, to je kao da ste dobili dijamant. Malo je potrebno da mu se vrati blistavost i da uvijek svjetluca.’

Kako mlađi igrači izdržavaju treninge?
‘Rađe bih tu pitala kako igrači u tridesetima izdržavaju treninge 😊. Ovo pitanje zvuči kao da ih „ubijam“ s plivanjem. Normalno uz pravilno definiran trening te pravilno doziranje opterećenja i poštivanja zakonitosti faza rasta i razvoja trening im treba biti igra i zadovoljstvo. Oni se brzo oporavljaju pa je to još jedan aspekt koji olakšava programiranje treninga. S obzirom kad su u popodnevnom turnusu u školi dolaze i dva puta na trening što je dobar pokazatelj da vole ono što rade. Da sam ja u njihovim godinama i da imam priliku trenirati rame uz rame sa olimpijskim pobjednicima, svjetskim prvacima te igračima koji su sve osvojili što se u vaterpolu moglo osvojiti te prvenstveno ljudima, izdržala bih svaki trening.